Vanliga frågor

SSIS får ofta frågor som rör såväl förhållningssätt som process och framdrift i olika frågor. På den här sidan försöker vi svara på frågor som ofta kommer upp.

1. Förhyrda platser skall på sikt avvecklas? Är detta något SSIS jobbar aktivt för? I tidigare inlagor har det skrivits att alla boende med bil skall beredas möjlighet till fast plats. Är detta ändrat nu?

SSIS svarar: Nej, det är inget som SSIS jobbar för. Vår grundläggande utgångspunkt är att alla fastigheter för bostäder och verksamheter borde beredas skäliga ytor för parkering, lastning och lossning vilket enligt Plan- och bygglagen SKALL gälla vid antagande av detaljplaner och bygglov för bostäder och verksamheter.

Nu vet vi alla att det inte är möjligt med de begränsade ytor som står till förfogande på Saltholmen/Långedrag. Därför har vi också agerat för fler angöringspunkter inåt och på ömse sidor om älven, för att få ytterligare ytor för parkering och fler kopplingar till spårvagns- och bussförbindelser. Kommunfullmäktige har därför beslutat att det ska utredas inom ramen för den nya översiktsplanen.

När det gäller fasta platser kontra områdestillstånd på Saltholmen har SSIS tydligt markerat att vi motsätter oss en reducering av de fasta platser som finns f n.  Samtidigt har vi framhållit betydelsen av att det även finns områden med områdestillstånd. Dels för att det ger möjlighet för fler boende och verksamma att kunna parkera nära båtarna, dels för att tillståndsområdena är en förutsättning för s k dagtillstånd för personer som arbetspendlar ut till skärgården.

Om alla platser på Saltholmen skulle bli fasta, skulle betydligt färre boende/verksamma kunna parkera på rimligt gångavstånd till/från båtarna. Det skulle inte gagna skärgårdens utveckling. Samtidigt har SSIS pekat på att systemet med områdestillstånd tidigare inte fungerade väl beroende på att P-bolaget då sålde alldeles för många tillstånd i relation till antalet fysiska platser, vilket ledde till att många som jobbade sent inte kunde få en plats på Saltholmen.

Som följd av SSIS synpunkter har P-bolaget dragit ner nivån på antalet områdestillstånd en aning, vilket enligt den information som vi har fått, har lett till att alla som betalt sina områdestillstånd nu också finner en p-plats även om de kommer ut sent på kvällen.

2. Bommar blir aktuellt först när P-ytorna är renodlade, ex när hela området är tillståndsparkering?

SSIS svarar: Renodlingen gäller varje enskilt delområde. Det SSIS har drivit är främst att inte besöksparkering ska blandas med områden för fasta platser respektive områdestillstånd. Ett typexempel är Långedrag där P-bolaget sålt områdestillstånd på besöksparkeringen, Vikebacken, vilket har medfört att de som kommer från jobbet på eftermiddagarna och som redan har betalat för sina tillstånd ofta, särskilt sommartid, får åka tillbaka till Hinsholmen för att hitta plats och därvid betala en gång till för en tjänst som de redan har betalat för.

SSIS har påtalat att det är ett orimligt system. Ett delområde på Vikebacken bör fysiskt avgränsas och förses med bommar för de som köpt områdestillstånd där. Kommunfullmäktige nappade även på det förslaget. Detsamma gäller naturligtvis ute på Saltholmen. Besöksparkering ska hållas fysiskt åtskild från förhyrd parkering, d v s både fasta platser och områdestillstånd.

Vi har också föreslagit att fler besöksparkeringar för rörelsehindrade byggs utmed Saltholmsgatan från busslingan fram mot transformatorstationen. Det är ett bra och båtnära läge för rörelsehindrade och idag finns bara två platser för den gruppen i spårvagnsslingan. För få och för långt bort naturligtvis.

3. Hyreshöjning med 12,5 % nästa år för en fast plats?

SSIS svarar: På frågan om kommande avgiftshöjningar har vi markerat för P-bolaget att det redan idag är en orimligt hög nivå om man jämför med andra oskyddade markparkeringar betydligt mer centralt belägna i Göteborg. Vi har framfört att detta kan handla om ett missbruk av en monopolsituation och att vi överväger att driva frågan vidare för rättslig prövning. Vi får se om och när vi orkar med det.